Super B Lithium batterier :

Etter å ha testet nesten 10 forskjellige lette batterier, har vi funnet et batteri fra Nederland, Super-B. Dette er ikke dårlige "kina" batterier, men skikkelig kvalitet. Har selv testet 5200-batteriet på mitt gamle fly med Rotax 912ULS, og den startet lett og viste ingen tegn på å bli tomt for strøm selv etter å ha kjørt starter i 10 sekunder flere ganger uten magneter. På mitt nye fly med Rotax 914, har jeg 12SB7800. 

 

Produsenten anbefaler 7800 / 10P batteriet for Rotax 912 / 914.

Batteriene er trygge for luftfart. Se produsentens "safety statement"

Se også produsentens side for tekniske spesifikasjoner.

Levetiden skal være minst 5 år. Og kaldstartegenskapene er veldig gode. 

Vi lagerfører 4 størrelser, fra 475 gram til 1700 gram. De minste er for motorsykkel Racing, mens de 2 største er for fly. 

SB12V2600 : Tilsvarer 5-7 Ah syrebatteri, 475 gram : 1800 kr 

SB12V5200 : Tilsvarer 10-12 Ah syrebatteri, 850 gram : 2700 kr

SB12V7800 : Tilsvarer 12-20 Ah syrebatteri, 1300 gram : 3700 kr

SB12V10P : Tilsvarer 20-32 Ah syrebatteri, 1700 gram : 4700 kr 

Lader, spesielt god til disse batteriene, også med recoveryfunktion, vedlikeholdslading osv : 1200 kr. Laderen sjekker batteriet både før opplading og etter at det er ladet opp og sjekker om det er friskt. 

Batteriene er brukt i mange fly i Europa. De er også brukt mye i motorsport, og et miljø jeg kjenner godt til, MotoGP og Moto2, samt SuperBike, brukes disse. De bruker det minste batteriet, SB12V2600. 

Testet også 5200 batteriet på en BMW S1000RR SuperBike sykkel, den er utrolig "kresen" på spenningsdropp ved starting, grunnet en can-bus ( databus som overvåker el-anlegget ) Med 5200 batteriet, startet den lett. 

Det er også intern elektronikk inne i batteriet, som bla gjør celle-balansering i batteriet, og i tillegg er det den tryggeste Lithium teknologien som finnes i dag, Lithium Iron Phosphate ( LiFePO4 ), og er trygt å bruke i fly.