Dynamic Speed, opptrekkbart understell

 

Dynamic Speed med Rotax 912ULS / 912iS Sport

Med 100 hester, cruiser denne fra 100 til 145 KTAS og er en fantastisk reisemaskin. Denne motoren holder for de fleste.

Med opptrekkbare hjul, er den lekker å se i lufta. Dette er noe av det aller beste man kan få som mikrofly i dag. Passer best som privatfly / andelslag hvis du ønsker et raskere reisefly. 

Leveres stort sett med glass-cocpit fra Dynon eller Garmin og autopilot. Vridbar propell er også mest fornuftig. 

Denne typen maskin er noe mer komplisert å operere enn en Dynamic med fast understell, men vi gir grundig opplæring i å operere maskinen. Når vi flyr på tur med denne typen maskin, ligger vi normalt i 130-135 KTAS, bra reisehastighet og forbruk.  

Det opptrekkbare understellet er solid og mekanisk meget bra designet. Det er lite vedlikehold. Det er hydralisk og understellet blir holdt oppe av hydralikken. Hvis strømmen skulle forsvinne, eller hydralikken skulle slutte å virke, vil hjulene felles ut. Det er også varsling med sirene hvis man tar ut flaps til hakk to eller mer, og hjulene er inne. I tillegg vil man kunne sette opp varsling på Garmin eller Dynon hvis lav speed og hjul inne.

 

 

 

Speed Standard :

Speed Standard er en meget godt utstyrt Dynamic.

Flyet er egnet som reisemaskin og til trening

Spec standard : 

  • Motor : 912 ULS 100 hester, 
  • Fast propell DUC Swirl
  • Garmin G3X, 1 stk 10"
  • Autopilot og autopilot panel
  • Analog ASI og ALT 
  • 100 liters tank
  • Varmeapparat
  • Friskluft og defroster
  • Skinnseter og lommer i cocpit
  • Radio, audiopanel og transponder fra Garmin
  • Winglets eller wingtips
  • Lyspakke : NAV / Strober, landingslys og beacon
  • BRS

Options : 

  • Motor : 912 iS Sport, 100 hester
  • 125 liter
  • Bakvinduer
  • 2 stk Garmin G3X eller Dynon Skyview
  • COM/NAV, GTN650
  • Krok
  • Elektrisk ConstantSpeed propell fra WoodComp, DUC eller FP
  • Lokk i bagasjerom
  • Goldfren hjul og bremser
  • Elektrisk flaps / trim
  • Throttle kvadrant

 

 

Speed Advanced :

Speed Advanced er en meget godt utstyrt Dynamic

Flyet er egnet som en reisemaskin eller til trening

Spec standard : 

  • Motor : 912 ULS 100 hester, 
  • Elektrisk ConstantSpeed propell fra WoodComp, DUC eller FP
  • Garmin G3X, 2 stk 10"
  • Autopilot og autopilot panel
  • Analog ASI og ALT 
  • 100 liters tank
  • Varmeapparat
  • Friskluft og defroster
  • Skinnseter og lommer i cocpit
  • Radio, audiopanel og transponder fra Garmin
  • Winglets eller wingtips
  • Lyspakke : NAV / Strober, landingslys og beacon
  • BRS
  • Elektrisk flaps og trim
  • Throttle kvadrant 

Options : 

  • Motor : 912 iS Sport, 100 hester
  • UL3 motor, for hydralisk propell
  • MT Hydralisk 2-bladet propell 
  • 125 liter
  • Bakvinduer
  • 2 stk Dynon Skyview
  • COM/NAV, GTN650
  • Krok
  • Lokk i bagasjerom
  • Goldfren hjul og bremser

 

 

Speed Advanced Turbo :

Speed Advanced Turbo er en topp utstyrt Dynamic. 

Flyet er en topp reisemaskin, og har nærmest alt utstyr som er mulig, IFR og VFR. Denne maskinen er for de som ønsker det beste og mest avansert man kan få av mikrofly. Med turbo får man10-20 kt høyere cruise-speed enn med ULS / iS

Spec standard : 

  • Motor : 914 UL3 115 hester, 
  • MT Hydralisk 2-bladet propell 
  • Elektris flaps og trim
  • Throttle kvadrant
  • Garmin G3X, 2 stk 10"
  • Autopilot og autopilot panel
  • Analog ASI og ALT 
  • 125 liters tank
  • Varmeapparat
  • Friskluft og defroster
  • Skinnseter og lommer i cocpit
  • Radio, audiopanel og transponder fra Garmin
  • Winglets eller wingtips
  • Lyspakke : NAV / Strober, landingslys og beacon
  • TrX1500 Flarm
  • BRS

Options :

  • Bakvinduer
  • Dynon istedenfor Garmin : 2 stk Dynon Skyview og Dynon Radioer / Autopilot
  • GTN650 IFR GPS, med COM, VOR, ILS, LOC og GS
  • Lokk i bagasjerom
  • GoldFren hjul og bremser

MT 2-bladet CS propell og turbo ( man ser eksosanlegget kommer ut på siden ) 

Climb + 500 ft og 141 KTAS, maks cruise power
Ca 72 % i FL120, på ca 20 liter i timen ga 151 ktas

 

Dynamic Speed med Rotax 914UL ( Turbo ) 

Dette er en topp maskin for de som vil ha det ypperste du kan få innen mikrofly i dag. Her får du meget god rekkevidde og fart, for deg som drar på lange turer. Passer best som reisefly for mer erfarne piloter som vil ha det beste og raskeste som er innen denne klassen fly.

Med turbo, opptrekk, autopilot, glasscocpit, og constantspeed propell er det mer krevende å fly enn en standard Dynamic med normalpustende motor, fast propell og faste hjul. 

Turbo-motoren er fabrikkens favoritt, og selv om den har forgasser, er ytelsene og forbruk meget bra. Det er ikke komplisert å bruke turbo-motoren, men sammen med alt annet, krever det litt mer å fly en sånn maskin. Jeg har denne motoren i demoflyet, og når jeg bytter maskinen, blir det 914 igjen, uten tvil. Vi liker å fly på litt lengre turer, og da er denne motoren optimal pga vesentlig bedre climb og 10-15 kt høyere reisehastighet.

Cruise er ca 150 KTAS i FL080-100 med 75% motor, 140 KTAS med 65 % som gir fart og rekkevidde, eller behagelig 130 KTAS med 55% motor hvis du ikke har det travelt. Det vil si at med 55-60 % motor, flyr du i samme hastighet som man gjør med ULS eller iS på maks praktisk cruisespeed. 

Maks cruise power-setting, da har du opp mot 165 KTAS i FL120. I tillegg er climb enormt mye bedre med turboen, eksempel i 6-7000 ft, cruiseclimb på 140 KTAS med pluss 800 ft på autopiloten. Med ULS eller iS får du 30-40 kt mindre i climb i denne høyden

Maks høyde er over FL270 selv om det er sjelden vi er så høyt....

Jeg flyr selv opp til FL120 men skal teste høyere så fort jeg får oksygen i flyet. Jeg vil tro at FL140-160 er mest optimalt for hastigheten, og estimert cruise på 75 % i den høyden er 160 KTAS ++ 

Uten oksygen så flyr vi normalt opp til FL095 og cruise på 140-150 KTAS er normalt på tur. I år 2016, fløy vi til Aero i sydtyskland, og vi brukte 4:50 på 750 NM som er ny rekord : Det betyr snittfart på ca 155 kt. Vi hadde medvind for en gangs skyld :) 

NB : Alle hastigheter som Vno, Vne osv er i indikert hastighet. Eksempel på det nederste bilde, har jeg 128 KIAS, 151 KTAS og 169 KT i GroundSpeed. Der oppe var det rolig luft og det var safe å cruise på litt over det grønne området på ASI,