Dynamic slepefly / Turbo Tow

 

Dynamic er et meget bra slepefly også. Med Rotax 912ULS 100 hester,  har totalt ca 25% bedre ytelser enn eksempel Aeroprakt A22 når klubber har testet de sammen. 

Link til TurboTow, en versjon bygget som rent slepefly med 115 hester Rotax 914 Turbo

På Notodden går den en Dynamic som rent slepefly og de er veldig fornøyd. I tillegg til bra ytelser, og meget lave driftkostnader ( Ca 20 % i forhold til motorfly ) er også flyet meget holdbart og går og går. Det er bra at flyet ikke står på verksted halve sesongen

NTNU har også kjøpt en brukt Dynamic som blir brukt til sleping på Oppdal, og en ny er på vei til Nasinge, også som slepefly.

Tyske forhandleren mener Dynamic med Rotax 914 er minst like sprek som en Pony med 180 hester. Vi kan levere Dynamic som slepefly med 914 innenfor lovlig tomvekt i Norge. Kjøling er ikke noe tema, og selv om du ikke bruker motor helt maks, er den fremdeles sprekere enn med 912ULS ( 100 hester ) Fabrikken har satt en sperre på Throttle som må vippes opp for å få over 100 % TPS ( Throttle position sensor ) og uten å vippe opp den, har du 100 hester kontinuerlig, mot 85-90 hester på 912 ULS. Dette gjør det lett for flere piloter å bruke motoren, uten å være redd for å overbooste motor. Trenger du resten av effekten, vipper du opp hendel og skyver throttle helt inn, og man får markant mer effekt. Jeg har dette på demoflyet og det er faktisk ikke så dum løsning.