Generelt

Tarragon er et ganske nytt fly, med helt ekstreme ytelser. Det er tandem og man sitter høyt oppe og med god utsikt. Baksetet har også god plass. Det er høyt understell og i tillegg er kroppen stor til å være mikrofly. Man sitter høyt oppe i denne maskinen og når man taxer avgårde, får man ikke akkurat noen mikrofly-følelse, man tror man sitter i en tandem "jet-trainer".....

I lufta føles den ekstremt solid og kvikk, og med korte vinger, er roll-rate rask og presis. Samtidig er den stabil og lett å lande.

Dette er absolutt noe av det råeste man kan få kjøpt som mikrofly. Siden dette prosjektet er nytt, så er ikke produksjonen særlig stor enda, men vi håper at dette vil bli bra i fremtiden. Som med alle andre nye flyprosjekter som er nye, har alle fabrikken litt å styre med når de er nye, men har vi veldig troen på dette. De har penger og et fantastisk produkt. Og i tillegg er tekniske løsninger meget bra fra starten av, og finishen er så utrolig bra. De har finsish på høyde med kvalitetsfly som det er laget hundrevis av. Se mer under historie.  

Flyet ekstremt raskt, den klarte 160 kt indikert i lav høyde, med standard Rotax 912 ULS, uten tunet eksos. Altså ikke fullt 100 hester. Det skal bli utrolig spennende å teste denne maskinen med en sterkere motor. Vil tippe at med en standard Rotax 914 turbo, så hadde flyet klart en maks cruise speed på over 170 KTAS i 8000 ft.

Med en EPA Rotax 135 hesters turbomotor, er ikke over 180 KTAS i cruise, umulig. De drømmer om å se 200 KTAS i FL140, skal bli spennende å se.    

 

Historie :

Historien bak Tarragon er litt spesiell : For noen år tilbake ble et prosjekt gått i gang og flyet MillenniumMaster ble skapt. Prosjektet stoppet opp pga penger og noen italienere fortsatte og modifiserte litt og ga flyet et nytt navn, BlackShape Prime. Dette ble produsert i syditalia og jeg var for flere år tilbake pg luktet på det prosjektet. 

Jeg ble ikke helt "overbevist" og for min del stoppet det der. Noen år senere dukket plutselig Tarragon opp, og fasongen var ganske lik, og tilsynelatende var dette nærmest samme fly som MillMaster og BlackShape. 

Hastigheten på denne så ekstremt høy ut, 160 kt indikert på lav høyde, så dette måtte sjekkes : Vi tok Dynamicen min og dro til Sydtyskland for en prøvetur. Da vi kom ned var en del termikk og jeg var spent før prøvetur. Turen gikk som forventet på bånn gass, og flyet gikk igjennom lufta som en pil i lufta, uten å være plaget av termikken.

Lowpass gikk i over 180 kt indikert, og det ble demonstrert mange heftige manøvre.

Senere tok vi Dynamicen til Latvia, nære Riga, og tok noe av produksjonen i nærmere øyesyn. Det ble fort klart at dette flyet er helt ulikt sine forgjengere konstruksjonsmessig. Vingen er laget i en del, med hel carbon vingebjelke, kroppen er 70 cm lengre, og understellet er helt annerledes. I tillegg er alt inne i cocpit også annerledes. Det viste seg at de hadde fått med konstruktøren av MillMasteren med på laget for å få Tarragon enda bedre. Dette var ikke så dumt, for Tarragon er nok noe av det råeste jeg har fløyet, og i tillegg så utrolig bra fra starten av. Jeg har vært involvert i flere nye flyprosjekter, og Tarragon er flere mil foran på dette stadie i produksjonen.