WT-9 Dynamic

 

Dynamic WT-9 er et av de aller beste mikrofly og LSA-fly som finnes. Flyene brukes privat, til skoling, utleie og til seilflysleping. Flyet kan levers fra å være enkelt utstyrt med fast hjul og analoge instrumenter, eller med opptrekkbare hjul, turbomotor og full glasscocpit. 

HVORFOR SKAL DU KJØPE DYNAMIC ? 

  • En av klassens største og beste cocpit, ergonomisk og praktisk med god plass.
  • Cocpit er også mest ergonomisk, på grunn av at det er mulig å ha bena rett ut, eller mer med knærn opp. 
  • Størst lastekapasitet i klassen, og størst CG-range. 40 kg bak setene i todel stort bagasjerom.
  • Dynamic er flyet i Norden med flest flytimer og topper listene for flest flytimer år etter år.
  • Mest bruke klubbfly i Norge.
  • Solid bygget, tåler dårlige gressbaner og skoling. 
  • Hele 24 kt crossvind er demnonstrert

 

Finishen er meget bra og alle detaljer er så bra at selv den mest kresne, vil bli fornøyd. Dynamic kjennes solid ut, og når du tar på flyet, gir det et inntrykk av å være et tyngre fly, og ikke et typisk "tynt" mikrofly. Noe som er spesielt med å bygge fly i Slovakia, er at flyet først bygges som "normal-klasse" fly ( småfly ) og deretter må det klare kravene til vekt og stall-hastight for å få den som mikrofly. 

Kabinen er veldig romslig, og "godt voksne" nordmenn får plass, og 195 cm piloter er ikke noe problem. Setene er faste, men man kan "justere" en del med ekstra skumgummi under putene for å bygge opp eller fram om nødvendig. Justerbare pedaler er en option. Du sitter godt, og med god utsikt og lavt støynivå, gjør flyet perfekt til langturer eller mange timers skoling.  

I 2017 kom det nytt interiør, og dette gir enda bedre komfort enn før.

Dynamic er et meget driftsikkert fly, og man kan spørre hvilken klubb som helst som allerede har Dynamic for referanser. 

Det er over 60 maskiner i Norge og Sverige. Dynamic LSA er levert både i Sverige og Finland. I Frankrike er det solgt over 100 Dynamicer, og dette flyet er et av de aller mest populære mikrofly i hele Europa. 

 

Dynamic levers som : 

  • Mikrofly
  • LSA Sertifisert

 

Dynamic får du med to typer understell :

  • Faste hjul ( FG )  
  • Opptrekkbare hjul ( RG ) 

 

Dynamic leveres med følgende motorer : 

  • Rotax 912 UL, 80 hester med forgassere
  • Rotax 912 ULS , 100 hester med forgassere
  • Rotax 912iS Sport, 100 hester, ny injectionmotor
  • Rotax 914UL, 115 hester med turbo og forgassere

 

Dynamic kan bestilles i mange varianter, her er noen :

 

Dynamic FG med 912 UL klubb / skolemaskin 

Dynamic FG med Rotax 912ULS / 912iS Sport

Dynamic RG med Rotax 912ULS / 912iS Sport 

Dynamic RG med Rotax 914UL

 

Dynamic tillater flyging i turbulent luft, opptil 124 KIAS, og Vne er 150 KIAS. Den er demonstrert i 24 kt sidevind og har meget god rorkontroll i lav hastighet. Dette gjør at du kan lande trygt i litt god vind selv med så lett fly som mikrofly er. Dynamic RG er bedre i turbulens enn FG. Normalt regn tåler maskinen også. 

 

 

 

 

Dynamic slepefly / TurboTow

 

Dynamic er et meget bra slepefly også. Med Rotax 912ULS 100 hester,  har totalt ca 25% bedre ytelser enn eksempel Aeroprakt A22 når klubber har testet de sammen. 

Link til TurboTow, en versjon bygget som rent slepefly med 115 hester Rotax 914 Turbo

På Notodden går den en Dynamic som rent slepefly og de er veldig fornøyd. I tillegg til bra ytelser, og meget lave driftkostnader ( Ca 20 % i forhold til motorfly ) er også flyet meget holdbart og går og går. Det er bra at flyet ikke står på verksted halve sesongen

NTNU har også kjøpt en brukt Dynamic som blir brukt til sleping på Oppdal, og en ny er på vei til Nasinge, også som slepefly.

Tyske forhandleren mener Dynamic med Rotax 914 er minst like sprek som en Pony med 180 hester. Vi kan levere Dynamic som slepefly med 914 innenfor lovlig tomvekt i Norge. Kjøling er ikke noe tema, og selv om du ikke bruker motor helt maks, er den fremdeles sprekere enn med 912ULS ( 100 hester ) Fabrikken har satt en sperre på Throttle som må vippes opp for å få over 100 % TPS ( Throttle position sensor ) og uten å vippe opp den, har du 100 hester kontinuerlig, mot 85-90 hester på 912 ULS. Dette gjør det lett for flere piloter å bruke motoren, uten å være redd for å overbooste motor. Trenger du resten av effekten, vipper du opp hendel og skyver throttle helt inn, og man får markant mer effekt. Jeg har dette på demoflyet og det er faktisk ikke så dum løsning.